
Na de aanmelding wordt het dossier gekoppeld aan een MEA, Multidisciplinair Expertise Analist. De MEA blijft het vaste aanspreekpunt voor betrokken partijen gedurende het gehele proces.
De MEA wint informatie in bij de casemanager en de werkgever en bepaalt de precieze vraagstelling. De cliënt wordt door de MEA gebeld voor uitleg over het proces en het plannen van een telefonische intake.
De telefonische intake wordt uitgevoerd en de cliënt krijgt formulieren toegestuurd om MEIgroep te machtigen medische informatie op te vragen bij de behandelaars van cliënt.
Als de getekende machtigingen ontvangen zijn wordt de vraagstelling aan de behandelaars bepaalt en wordt de medische informatie opgevraagd. Zodra deze informatie ontvangen is wordt deze beoordeeld door een medisch specialist.

Op basis van de verkregen informatie uit de intake en de terugkoppeling van de medisch specialist vindt er een multidisciplinair overleg plaats met in ieder geval een psycholoog, een arbeidsdeskundige en een loopbaanadviseur. Afhankelijk van de vraagstelling zijn op afroep andere disciplines beschikbaar.
Het multidisciplinair team maakt een analyse en bepaalt welke oplossingsrichtingen haalbaar kunnen zijn. Deze analyse en oplossingsrichtingen worden door de MEA uitgewerkt in een medische analyse en een lekenrapportage. Beide rapporten worden ter inzage en correctie verstrekt aan de cliënt. De MEA neemt contact op met de cliënt om de rapportages te bespreken en bepaalt welke oplossingsrichting door de cliënt gedragen wordt. Vervolgens worden de definitieve rapportages opgesteld en ontvangen werkgever en casemanager een lekenrapportage en de bedrijfsarts en/of medisch adviseur een medische analyse. In beide rapporten is de gekozen oplossingsrichting opgenomen, zodat alle betrokkenen weten waarmee ze aan de slag kunnen gaan en met welk doel.
Samenvatting werkwijze
- Toewijzen MEA aan dossier.
- Bepalen precieze vraagstelling in overleg met werkgever en casemanager.
- Uitleggen werkwijze en plannen telefonische intake met cliënt.
- Uitvoeren telefonische intake.
- Tekenen medische machtigingen door cliënt.
- Opvragen medische informatie bij behandelaars.
- Beoordelen van medische informatie door medisch specialist.
- Bespreken informatie in multidisciplinair team.
- Bepalen oplossingsrichtingen en uitwerken analyses.
- Bespreken van oplossingsrichtingen en analyses met cliënt.
- Uitwerken definitieve rapportages en advies en dit verstrekken aan betrokken partijen.